Psihijatrijske usluge
Psihijatrijske usluge
Pregled dečijeg i adolescentnog psihijatra
Skoro svako dete ili tinejdžer susreće se sa različitim izazovima u periodu odrastanja. Brojni razlozi mogu dete učiniti napetim, neraspoloženim, zabrinutim, mogu izazvati poremećaj u ishrani ili probleme u odnosima kod kuće ili u školi. Kada se dete ili adolescent suoči sa teškoćama, često nije u stanju da se samostalno nosi sa tim, te je važno prepoznati na vreme i potražiti profesionalnu pomoć dečijeg i adolescentnog psihijatra.
Deca veoma retko dolaze samoinicijativno i obično ne vide razlog dolaska. Poseta dečjem psihijatru je na inicijativu roditelja, predlog škole ili drugih osoba i institucija kada se prepoznaju kašnjenje ili odstupanja u razvoju govora, socijalnih inetrakcija , igre.. ili zbog smetnji spavanja, hranjenja, pokreta (tikovi), strahova, ljubomore, neprilagođenog ponašanja u vrtiću ili školi, uznemirenosti, tuče…
Adolescenti (počev od 11-12 godina) često sami zatraže pomoć, a srednjoškolci veoma često. Tada se roditelji uključuju povremeno, isključivo u dogovoru sa adolescentom, u zavisnosti od specificnosti problema. U praksi se često dešava da adolescent alarmira porodičnu problematiku ili mentalni problem jednog od roditelja (alkoholizam, nasilje, težak poremećaj ličnosti) i pokrene proces porodične psihoterapije ili individualnog lečenja.
Razgovor sa dečijim i adolescentim psihijatrom može dati odgovore na različite dileme:
- Da li se moje dete ispravno razvija u odnosu na očekivane uzrasne norme?
- Da li je moje dete emocionalno zadovoljno?
- Da li je ono što priča, misli i oseća očekivano i adekvatno?
- Da li je ponašanje mog deteta normalno npr. po pitanju ishrane, spavanja, ponašanja u školi, slaganja sa porodicom i prijateljima, savladavanja stresa i kontrole besa?
Tokom pregleda psihijatar obično razgovara sa detetom ili adolescentom i roditeljima o trenutnom problemu, ali i o detetovom predhodnom zdravlju i ponašanju. Sa decom se pored razgovora koriste i druge tehnike – igra, crtež, fantazija. Često pitamo i kako se slažu članovi porodice, kako problem utiče na njih i kako oni utiču na problem.
Nakon toga se predlaže individualni plan tretmana koji ima različite modalitete:
- roditelji se upoznaju na koji način oni mogu da utiču na normalan razvoj i biti efektivniji u roditeljstvu;
- predlaže se aktivnost ili edukativni stimulativni program za dete i/ili edukaciju roditelja, koja će podržati procese normalnog razvoja deteta i porodice;
- sprovodi se savetovanje sa ciljem pomoći detetu i roditeljima u različitim stresnim životnim situacijama ili teškoćama nastalim zbog dečjeg temperamenta;
- preporučuje se specifičan psihijatrijski tretman ukoliko se pregledom ustanovi postojanje psihijatrijskog poremećaja;
- za stariju decu i adolescente predlaže se kontinuirana individualna psihoterapija;
- preporučuje se porodična psihoterapija ukoliko se pregledom utvrdi povezanost simptoma sa porodičnom disfunkcionalnošću ili lošim postupanjem prema detetu.