Specifične smetnje
u učenju
Specifične smetnje
u učenju
Specifične smetnje u učenju (SSU) su specifične teškoće u procesu učenja koje nisu u skladu sa opštom sposobnošću. Ove smetnje nisu posledica intelektualne ometenosti, senzornih oštećenja i obrazovne deprivacije.
U specifične smetnje u učenju se ubrajaju:
specifične smetnje u čitanju (disleksija)
specifične smetnje u pisanju (disgrafija i disortografija)
specifične smetnje u računanju (diskalkulija).
Ključno pitanje vezano za ove smetnje jeste rano prepoznavanje i dijagnostikovanje. Rano prepoznavanje kroz prepoznavanje ranih pokazatelja ovih poremećaja je MOGUĆE na predškolskom uzrastu i početku školovanja (mada se dijagnoza ovih smetnji postavlja u trećem razredu).
Neefikasnost u školi (loš uspeh) može biti posledica ovih smetnji i veoma je važno prepoznati ih i otkriti što ranije.
U sklopu tretmana radi se na:
Prepoznavanju SSU i na ranom programu intervencije, stimulaciji i podsticaju razvoja prečitalačkih veština.
Dijagnostikovanju specifičnih smetnji u učenju. Procenjuju se lingvističke i nelingvističke sposobnosti. U timu za procenu uključeni su logoped i psiholog.
Primeni terapijskih intervencija koje su usmerene na jačanje čitanja kao glavnog „alata“ učenja, kao i na pisanje i računanje u zavisnosti koje slabosti su dominantne, s obzirom da SSU mogu imati deca koja ispoljavaju sve tri gore navedene teškoće ili mogu ispoljavati samo jednu od njih.